Selasa, 17 November 2009

SPR huru-harakan negara

Oleh Pendekar Lekir


Keputusan Mahkamah Tinggi 16 November lalu memutuskan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh kosong dan memerintahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya mengadakan satu pilihan raya kecil DUN itu menyerlahkan lagi sikap SPR yang menyalah gunakuasa sebagai badan bebas di negara ini.


Kepercayaan terhadap kewibawaan SPR dalam menguruskan pilihan raya dalam negara ini secara adil diragui kerana sikapnya yang berpihak kepada parti pemerintah.


Ini jelas dalam setiap tindakan mereka yang mengetepikan perlembagaan negeri dalam membuat keputusan dan tindakan.


Walaupun mereka mendakwa menghormati keputusan Mahkamah dalam penghakimannya tetapi mereka cuba bertindak lebih jauh menangguhkan keputusan mahkamah malah merujuk perkara ini kepada peguam negara untuk tindakan lanjut.


Mereka seolah-olah telah bertindak bagi pihak yang satu lagi apabila merayu terhadap keputusan itu di mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan di pejabat pendaftar mahkamah di Kuala Lumpur.


Mereka sepatutnya malu dan tidak membiarkan badan bebas itu dijadikan alat untuk pihak pemerintah berbuat sesuka hati.


SPR sepatutnya bersikap profesional dalam menjalankan amanah rakyat.


Sepatutnya mereka membiarkan pihak Barisan Nasional (BN) yang bertindak untuk kepentingan mereka sama ada mahu membuat rayuan di mahkamah atau tidak.


Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz sepatutnya sedar bahawa keputusan mereka dalam banyak hal telah menimbulkan huru-hara dalam undang-undang negara dan huru-hara dalam perlembagaan negara dan menimbukkan rasa kurang selesa rakyat.


Rakyat telah mula keliru dengan fungsi SPR selaku badan bebas yang di amanahkan menyelaras setiap pilihan raya di dalam negara ini.


Mereka sepatutnya menjalankan arahan terhadap setiap keputusan speaker tetapi sebaliknya berlaku.


Janganlah membuatkan rakyat merasa mual dan bosan dengan suasana yang berlaku.


Rakyat Malaysia bukanlah orang yang boleh diperbodohkan tetapi mereka mempunyai akal fikiran dalam menilai setiap tindakan yang diambil oleh SPR.


Jika Abdul Aziz mahu menjadi orang politik sewajarnya dia meletakkan jawatan dan menyertai mana-mana parti politik yang disukainya.


Janganlah menjadikan SPR sebagai kuda tunggangan untuk kepentingan dirinya atau kepentingan pihak lain.


Berhentilah dari membuat kerja-kerja jahat dan bertugaslah secara adil.


Kenapa SPR bersungguh-sungguh mahu bertembung dengan parti lawan BN? Adakan SPR telah menjadi sayap parti kepada BN? Tetapi dalam hal yang menyalahi undang-undang yang dilakukan oleh BN mereka hanya mendiamkan diri.


Sesungguhnya SPR memikul amanah rakyat Malaysia dan tindakan mereka itu akan dipersoalkan di hadapan Allah di hari kemudian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertandingan Formula Future Kebangsaan 2009