Rabu, 27 Mei 2009

Selangor masih gah dengan Arak - PR abuk pun tarak, cakap je lebih, mana perginya pimpinan PAS selangor



SEBELUM kawal jual Arak di Selangor, kita lihat dulu cadangan kawal jualan arak di MPK (Majlis Perbandaran Klang). Mari kita lihat sedutan cadangan Mohd Termizi Ismail seorang ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK). Cadangan beliau menghadkan jualan arak dalam kawasan MPK asalnya dirancang untuk dibentangkan dalam mesyuarat MPK pada 26 November 2008.Bagaimanapun ia tidak jadi dibentangkan. 

Kami juga merasa hairan mengapa tidak jadi di bentangkan? Apakah jualan arak dan minuman keras di Selangor sudah dalam kawalan kerajaan? Bagaimana statusnya sekarang? Sepatutnya orang non Muslim tidak perlu risau tentang menghadkan penjualan arak ini. Mereka masih boleh mendapatkannya di premis-premis yang diberi kebenaran oleh kerajaan negeri jika pelaksanaannya dilakukan. 
Apa yang mendukacitakan ialah sikap kerajaan negeri yang endah tidak endah tentang perkara ini. Jika kita lihat sekarang ini Kedai sebaneka 24 Jam 7 Eleven yang dikawal selia pemuda dan pemudi  Islam terlibat dalam penjualan minuman keras ini. Lebih mendukacitakan apabila cadangan Pemuda PAS selangor untuk menghadkan penjualan arak ini ditolak mentah-mentah oleh Kerajaan PR Selangor. Pemimpin PAS dalam kerajaan PR sepatutnya memandang serius dalam hal ini. 

Selamatkanlah pemuda dan pemudi Islam yang bekerja di premis 7 Eleven ini dari melakukan perkara mungkar yang sepatutnya disedari oleh pemimpin dalam sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai asas. "Membangun Bersama Islam" hanya akan menjadi cogankata yang tiada maknanya jika tidak diikuti. Ia akan menjadi rektorik semata-mata. Kepada pemimpin Islam Keadilan Rakyat dalam kerajaan PR Selangor juga sepatutnya mengambil tindakan sewajarnya. Terlibat dalam penjualan, menyediakan, membuat dan meminum minuman keras adalah satu dosa besar dalam Islam. Kalau ini pun gagal setelah PR berkuasa di Selangor kepada siapa orang Islam hendak letakkan kepercayaan? 

Adakah PAS Selangor sekarang ini terpaksa mengikut telunjuk rakan dalam Pakatan Rakyat hanya kerana ingin terus berkuasa? Adakah menjaga hati rakan dalam Pakatan lebih utama dari menyelamatkan pemuda dan pemudi Islam yang terus melakukan dosa besar. Adakah PAS Selangor lebih takutkan rakan dalam Pakatan Rakyat dari takutkan Allah? Jadi kepada pimpinan PAS Selangor fikir-fikirkanlah. Kita akan disoal tentang amanah yang telah diberikan kepada kita. Adakah PAS Selangor dapat melaksanakan amanah yang lebih besar jika amanah yang sebegini pun mereka gagal melaksanakannya? Atau memang PAS Selangor suka pemudi dan pemuda Islam ini berurusan dengan minuman keras dan menggalakkan perkara ini terus menerus berlaku? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertandingan Formula Future Kebangsaan 2009