Isnin, 20 Julai 2009

Bos Teoh, peguam akan disiasat polis


Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata polis akan mengambil keterangan Ean Yong Hian Wah dan ADUN Kota Alam Shah M Manoharan bagi membantu siasatan kematian Teoh Beng Hock.

Tambahnya, setiausaha politik Ean didapati berhubung dengan ketuanya itu, seorang exco kerajaan Selangor, dan Manoharan, yang juga seorang peguam, sebelum disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) petang Rabu lalu.

Menurutnya lagi, seperti dilaporkan 
Bernama, polis juga akan merakamkan percakapan anggota keluarga mendiang pada waktu yang sesuai nanti.

Polis juga ingin merakam percakapan Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Tan Boon Wah kerana beliau membuat laporan polis di Shah Alam terhadap SPRM pada Sabtu lepas tetapi enggan percakapannya dirakamkan.

"Saya menasihatkan dia supaya menghadirkan diri ke balai polis untuk beri percakapan atas laporan yang dia buat, kalau tidak kita terpaksa isu notis mengikut (Seksyen) 111, Kanun Acara Jenayah untuk perintah dia beri keterangan di balai," Khalid dipetik berkata.

Jika Tan tetap enggan memberikan keterangan berkenaan laporan polis yang dibuatnya itu, polis boleh mengambil tindakan lanjut terhadapnya atas dakwaan membuat laporan palsu, katanya sidang media di ibu pejabat polis Selangor hari ini.

Selain itu, tambah Khalid, polis juga akan memanggil dua orang yang
bersama-sama Tan dan Teoh yang disoal siasat oleh SPRM pada hari yang sama.

Polis setakat ini merakam 33 percakapan termasuk 25 pegawai SPRM.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Selangor ditemui mati di Tingkat Lima, Plaza Masalam di Shah Alam pada Khamis lalu selepas disoal siasat oleh SPRM).

suruhanjaya tersebut Mendiang antara saksi yang dipanggil untuk membantu siasatanberhubung kes salah guna peruntukan DUN oleh beberapa ADUN Pakatan Rakyat di negeri itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertandingan Formula Future Kebangsaan 2009